Friday, June 12, 2009

Torsdag 11/06

Revelje i dag var klokka 0650 for å komme oss tidlig avgårde til Mammoth Hot Springs for turens første hike. Frokost ble skiver med ymse pålegg, kjøpt på bensinstajson og fortært i bilen, skikkelig effektivisering. Torstein var som vanlig sist ute av hotellet, og butikken forsovit, men vi var alikevel avgårde litt før klokka 8. Kjøreturen opp til trailhead'en tok en drøy time, og vi satt igang klatringen mot Bunsen Peak klokka halv 10. Foran oss lå 1400 ganske bratte høydemeter, noe som tilsvarer rundt 400 meter. Værvarselet hadde bydd på overskyet vær og regn, men noen har gjort noe rett, for vi hadde sol og blå himmel hele turen, noe som var lett å se på ansiktene våre etter turen. Marsjenstartet på litt over 2000 meter, og toppen lå på 2610 meter. I motsetning til i Norge går tregrensen mye høyere, så det føltes ikke akkurat som om vi var 200 meter høyere enn Galdhøpiggen. Turen opp var på 2 miles og vi brukte litt under en time. På toppen tok vi oss en sjokolade og nøt utsikten før vi satte kursen ned på andre siden av fjellet mot Osprey Falls 750 meter lenger nede. Første del av nedstigningen var ikke så veldig spennende, masse døde brente trær, og mer av utsikten vi hadde på toppen. Når vi hadde fortært ca 400 meter kom vi til stien som førte tilbake til bilen, men vi fulgte den andre veien mot Osprey falls. Torstein hadde problemer med tåa, så han gikk tilbake mot bilen, mens vi satte fart nedover juvet. Dette var en fantastisk tur, og dette var egentlig en ganske liten canyon, og nå er lista lagt for Grand Canyon. Stien snirklet seg nedover 350 høydemeter på 1,5 miles og endte opp bokstavlig talt rett under fossen. Mektig. Turen opp gikk med 180 i puls og jeg brukte akkurat 30 min opp, mens de to andre kom 5 minutter etter. Turen tilbake til bilen var ikke noe å skrive hjem om i forhold, 8 km på en sliten dirt-road.

Nye dyr som ble observert i dag: Et slags hjortedyr, en slags jordrotte eller jordekorn, masse sommerfugler og fasan.

På vei hjem var alle temmelig skutt og jeg som sjåfør måtte gjøre som vegvesenet sier, og ta ein liten powernap på vegskulderen. Ikke mye energi igjen i den bilen.

Middag ble fortært på Pete's Pizza&Pasta hvor jeg, Kristoffer og Simon bestilte hversin 10" pizza, mens Torstein gikk for vegetarlasagne(ka skjer me det?). Alt for mye mat, men jeg skulle bevise at det gikk an å spise opp alt, så jeg rulla ut fra plassen etterpå.

Kvelden fortsatte med "et par pils" som etter hvert ble til ganske mange pils og nachspiel i campingvogna hos en svær gjeng med østeuropere som jobbet her for sommeren. Bra stemning, men ikke like digg dagen derpå. For å gjøre natta komplett stakk noen lationer av med jakene våre. Heldigvis hadde jeg på meg rusejakken, så det var ikke så stort tap. Var i seng rund 4 a.m.