Saturday, June 27, 2009

Fredag 26/06

Nok en gang alarm klokka 0430.

Ny dag, ny tur, nye muligheter.

I dag lot jeg og Simon de svake i gruppen ligge igjen å sove mens vi tok fatt på 975 nye høydemeter, fordelt på 7,5 km. Frokost for min del ble restene av pizzaen fra kvelden før, kald og god. Anbefales! Simon koste seg som vanlig med oatmeal. I dag som i går ble frokosten observert av en nysgjerrig vaskebjørn.

Vi hoppet i bilen og kjørte i ensom majestet mot trail-headen. Ikke mange som var våkne, men til vår store fortvilelse sto det allerede en bil parkert når vi kom frem. Irriterende. Stien vi skulle gå het noe misvisende 4-mile trail, på tross av at den var 4,8 miles lang, noen som sliter litt med avrundingsreglene.. :s

Men uansett, vi satt igang 0523 og så oss aldri tilbake, bortsett fra et kjapt stopp etter 500 meter hvor jeg måtte lette bekledningen og fylle vann på den lille flaska gikk det radigt oppover. Selv med 1500 høydemeter i beina fra dagen før gikk vi opp uten å stoppe en eneste gang. Nyte utsikten kunne vi gjøre på toppen, og på vei ned igjen. De 7,5 km til toppen ble unnagjort på 1 time og 43 minutt. Personlig veldig fornøyd!

Da det går an å kjøre til toppen fra baksiden var vi litt redde for at det skulle være en del jallaturister der, men siden vi kom så tidlig fikk vi alt for oss selv. Vi nøt restene av soloppgangen, hørte på fuglene, og fossene, spiste rosiner, og bare nøt livet og lo litt av de to som ble igjen 975 meter nesten bokstavlig talt rett under oss.

Etter 40 minutter i sola på toppen måtte vi bite i det sure eplet og ta turen nedover igjen. På vei ned tok vi oss tid til å se litt på utsikten og ta litt stikkturer ut til noen utkikkspunkt på veien. Litt dumt å ta dem etter å ha vært på toppen, da utsikten ikke helt når opp, men flott allikevel. På vei ned traff vi en del folk som var på vei opp, og de hadde sett en bjørn lenger nede, men uheldigvis for oss var den borte når vi kom nedover. Turen ned tok 90 minutt ganske nøyaktig, selv med ymse photops. Totalt ga dette en totaltid på litt under 4 timer, noe som var betraktelig kortere enn de 6-8 timene som det sto i boka.

Etter dusjing og pakking satt vi oss i bilen og vendte snuten mot San Francisco. Turen forløp uten store spenningsmomenter og vi ankom byen rundt halv 5. Etter litt leting etter hotell var vi på plass og innsjekket rundt klokka 7, og etter to lange turer på to dager var det ikke mye energi igjen i meg, så det ble en rolig kveld!

Det er med blandede følelser at naturdelen av ferien er så godt som ferdig. Etter to og en halv uke med nesten bare fjell, skal det bli rart å komme seg inn i en byrytme. Men vi får se hvordan det går!